Den 21 juli 2023 trädde EU-kommissionens reviderade riktlinjer för horisontella avtal i kraft, det vill säga riktlinjer för avtal mellan faktiska eller potentiella konkurrenter. Riktlinjerna utgör viktig vägledning för konkurrensmyndigheter, domstolar och företag i bedömningen av om ett avtal eller samarbete mellan konkurrenter omfattas av förbudet mot konkurrensbegränsande samarbete. De reviderade riktlinjerna ger nu omfattande vägledning om när ett konkurrensbegränsande hållbarhetsavtal kan undantas från förbudet mot konkurrensbegränsande samarbete med stöd av hållbarhetsargument.
Ett hållbarhetsavtal definieras i riktlinjerna som ett avtal mellan konkurrenter som syftar till att eftersträva ett eller flera hållbarhetsmål. Hållbarhetsmål ska förstås i bred bemärkelse, vilket innebär att inte bara avtal om klimatmål kan omfattas, utan även avtal om att eftersträva till exempel upprätthållandet av mänskliga rättigheter eller minskat matsvinn.
Vissa hållbarhetsavtal ger typiskt sett inte upphov till några konkurrensproblem. Exempel på sådana ges i riktlinjerna. Det kan röra sig om ett hållbarhetsavtal som enbart reglerar avtalsparternas interna beteenden, t.ex. att två konkurrenter kommer överens om att upphöra med användningen av plast för engångsbruk för att förbättra branschens övergripande rykte.
Nedan är några av nyheterna i vägledningen om hållbarhetsavtal.
Undantag från förbudet mot konkurrensbegränsande samarbete utifrån ett hållbarhetsperspektiv
Sedan tidigare gäller att ett avtal som strider mot förbudet mot konkurrensbegränsande samarbete kan undantas om vissa villkor är uppfyllda. Riktlinjerna ger omfattande vägledning om hur en sådan bedömning kan gå till med stöd av hållbarhetsargument. Särskilt ges vägledning om hur villkoret om att avtalet ska tillförsäkra konsumenterna en skälig andel av de påstådda effektivitetsvinster som uppnås med det konkurrensbegränsande avtalet kan uppfyllas. Enligt riktlinjerna kan konsumenterna få en skälig andel av de påstådda effektivitetsvinsterna på tre olika sätt:
Det bör noteras att det är företagen som ska visa att de påstådda fördelarna kommer uppnås för att undantaget ska vara tillämpligt. Vissa svårigheter i bevishänseende kan uppstå då hållbarhetsfördelarna måste tillfalla kunderna på den marknad där det konkurrensbegränsande avtalet förekommer och fördelarna måste vara tillräckliga för att väga upp nackdelarna av ett konkurrensbegränsande hållbarhetsavtal.
Särskild vägledning om hållbarhetsstandarder
En vanlig form av hållbarhetsavtal är så kallade hållbarhetsstandarder, vilka innehåller krav som en tillverkare, distributör eller återförsäljare ska uppfylla i relation till olika hållbarhetsmått. Enligt riktlinjerna är det osannolikt att en hållbarhetsstandard är problematisk om ett antal villkor är uppfyllda, till exempel att utvecklingen av standarden är öppen, alla konkurrenter kan delta och företagen är fria att själva anta en högre hållbarhetsstandard som går längre än den överenskomna.
I skrivande stund har varken EU-kommissionen eller Konkurrensverket publicerat något beslut som baseras på det nya kapitlet om hållbarhetsavtal.
*MEDDELANDE FRÅN KOMMISSIONEN – Riktlinjer för tillämpningen av artikel 101 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt på horisontella samarbetsavtal (2023/C 259/01)