Den 3 juni trädde en ny lag (2022:482) om elektronisk kommunikation (”LEK”) ikraft. Lagen bygger på EU:s direktiv 2018/1972 om inrättande av en europeisk kodex för elektronisk kommunikation (”Kodexen”) och ersatte den tidigare lagen om elektronisk kommunikation. Sverige har varit försenat med att implementera Kodexen i svensk rätt och det har gjort att riksdagen beslutade att LEK skulle träda ikraft redan den 3 juni istället för den 1 augusti (vilket var det datum regeringen föreslog i propositionen). Nya LEK innebär en viss utökning av tillämpningsområdet, ett antal nya krav på tillhandahållare av elektroniska kommunikationsnät och -tjänster, samt att sanktionsavgifter på upp till 10 miljoner kronor införs för olika överträdelser av nya LEK. I denna artikel tittar vi närmare på ett urval av nyheterna i LEK.
Definitionen av elektronisk kommunikationstjänst har ändrats genom nya LEK. Detta innebär att tillämpningsområdet för lagen utökas. Utöver tjänster som helt eller huvudsakligen utgörs av överföring av signaler i elektroniska kommunikationsnät, omfattar definitionen även andra kategorier av tjänster som möjliggör kommunikation såsom internetanslutningstjänster och så kallade interpersonella kommunikationstjänster (exempelvis e-post och meddelandetjänster).
De kategorier av tjänster som faller inom ramen för definitionen av en elektronisk kommunikationstjänst överlappar varandra till viss del. Tidigare har fokus varit på om tjänsten helt eller huvudsakligen utgörs av överföring av signaler (dvs. en teknikorienterad definition). Under nya LEK har man tagit ett mer funktionellt synsätt genom att uttryckligen inkludera interpersonella kommunikationstjänster. Dessa tjänster omfattas nu av LEK, även om det inte innebär någon överföring av signaler.
Liksom tidigare undantas från definitionen tjänster i form av tillhandahållande av innehåll som överförs med hjälp av elektroniska kommunikationsnät och kommunikationstjänster eller utövande av redaktionellt ansvar över sådant innehåll. Som utgångspunkt är därmed innehållet i radio- och tv-program eller i strömningstjänster undantaget från tillämpningsområdet. Innehållstjänster som sampaketeras med en internetanslutningstjänst eller en allmänt tillgänglig nummerbaserad interpersonell kommunikationstjänst kan dock omfattas av LEKs regler om paket (vilka vi beskriver närmare nedan).
Sjunde kapitlet i LEK innehåller regler om tjänster till så kallade slutanvändare (definierat som en användare som inte tillhandahåller ett allmänt elektroniskt kommunikationsnät eller en allmänt tillgänglig elektronisk kommunikationstjänst). Här finns flera nyheter som behöver beaktas av de som ingår avtal om tillhandahållande av elektroniska kommunikationstjänster till konsumenter (och, i viss utsträckning, även till andra typer av slutanvändare såsom företag).
Notera att vissa av reglerna inte gäller för nummeroberoende interpersonella kommunikationstjänster eller överföringstjänster som används för tillhandahållande av maskin-till-maskin-tjänster. PTS (Post- och telestyrelsen) kommer komplettera med föreskrifter kring flera av bestämmelserna i LEK. Nedan följer ett urval av nyheterna:
Det är den totala bindningstiden som avses. Det innebär att ett avtal med 24 månaders bindningstid inte kan förlängas med ytterligare bindningstid, dock är 12+12 månaders bindning tillåten (eftersom den totala bindningstiden inte blir längre än 24 månader). En automatisk avtalsförlängning kommer dock leda till att avtalet kan sägas upp av slutanvändaren med en månads uppsägningstid (LEK 7:8 och 7:14). Tillhandahållare får inte tillämpa en längre uppsägningstid än en månad (LEK 7:13).
När bindningstiden löper ut ska operatören meddela konsumenten om dennes rätt att få operatörslåst terminalutrustning upplåst (LEK 7:15). Dessutom införs vissa begränsningar kring vilken ersättning operatören får ta ut om slutanvändaren vill behålla subventionerad terminalutrustning i samband med att slutanvändaren sagt upp eller hävt ett avtal i förtid (LEK 7:16).
Försäljningen av varor och vissa digitala tjänster omfattas av nya konsumentköplagen (till skillnad från tillhandahållandet av elektroniska kommunikationstjänster som konsumentköplagen alltså inte gäller för, med undantag för nummeroberoende interpersonella kommunikationstjänster som är den enda typen av elektronisk kommunikationstjänst som omfattas av konsumentköplagen). Från lagstiftarens sida har man sett ett behov av att stärka konsumentskyddet för denna typ av paketerbjudanden. Av denna anledning har nya regler införts för paket.
Om en tillhandahållare av en internetanslutningstjänst eller en allmänt tillgänglig nummerbaserad interpersonell kommunikationstjänst tillhandahåller tjänsten till en konsument tillsammans med andra tjänster eller terminalutrustning (ett paket) så gäller vissa regler i sjunde kapitlet LEK för alla delar av paketet (bland annat reglerna om (i) avtalssammanfattning; (ii) offentliggörande av information; (iii) bindningstid; och (iv) information inför ändring eller förlängning av avtal). Dessutom ges konsumenten rätt att säga upp/häva hela paketet om en viss del i paketet inte överensstämmer med avtalet. Dvs. om det är fel i en mobiltelefon enligt konsumentköplagen och konsumenten har rätt att häva på grund av felet så gäller den hävningen alla andra tjänster och terminalutrustning som ingår i paketet.
Detta var några av nyheterna vad gäller skyddet för slutanvändare i nya LEK. Nedan tittar vi närmare på ändringar i LEK avseende säkerhet, behandling av trafikuppgifter och integritetsskydd.
Vad gäller reglerna kring säkerhet, behandling av trafikuppgifter samt integritetsskydd är reglerna i nya LEK i huvudsak desamma som under den gamla lagen om elektronisk kommunikation. Dock så innebär den ändrade definitionen av elektroniska kommunikationstjänster att även nummeroberoende interpersonella kommunikationstjänster omfattas av reglerna (dock med några undantag).
Med anledning av det utökade tillämpningsområdet passar vi dock på att i denna artikel lyfta upp några viktiga regler på detta område (även om flera av bestämmelser i nya LEK har haft en motsvarighet även under den gamla lagen).
Samtliga näringsidkare som erbjuder elektroniska kommunikationstjänster, till såväl konsumenter som företag, bör analysera hur de nya reglerna kommer påverka verksamheten. I synnerhet de som tillhandahåller nummeroberoende interpersonella kommunikationstjänster – såsom meddelandetjänster och e-posttjänster – bör analysera hur de påverkas av reglerna, eftersom dessa tjänster inte nödvändigtvis träffades av den gamla lagen om elektronisk kommunikation.
Villkor och kommunikation gentemot slutanvändare kommer i många fall behöva anpassas för att uppfylla de nya kraven, samt för att minska risken för att drabbas av sanktioner. Det kan noteras att en överträdelse av någon av reglerna avseende avtalssammanfattning, bindningstid, och uppsägningstid, samt ett flertal av bestämmelserna avseende säkerhet och integritetsskydd ska leda till att sanktionsavgift utdöms.