Den 1 september i år trädde ändringar i kraft i bland annat distansavtalslagen, marknadsföringslagen, prisinformationslagen och avtalsvillkorslagen. Regeländringarna bygger på ett EU-direktiv. Cederquist har i en tidigare artikel från mars 2022, Nya konsumentskyddsregler, gett en introduktion till de nya reglerna (samt till den nya konsumentköplagen som trädde i kraft den 1 maj). Bland annat innebär de nya reglerna att fler överträdelser kan leda till sanktionsavgift jämfört med vad som har gällt tidigare och att avgiftsnivåerna kan bli högre (upp till fyra procent av årsomsättningen). I denna artikel tar vi upp vilka överträdelser som kan ge sanktionsavgift, hur beloppen fastställs och vad man bör tänka på i anpassningen till de nya reglerna.
Marknadsstörningsavgiften enligt marknadsföringslagen reformeras och en ny sanktionsavgift enligt avtalsvillkorslagen införs. I det följande kommer vi gemensamt benämna dem båda för ”sanktionsavgifter” (men vi indikerar om det finns skillnader mellan de olika typerna).
Marknadsstörningsavgift enligt marknadsföringslagen kan utgå i följande fall:
Enligt både marknadsföringslagen och avtalsvillkorslagen gäller att såväl den aktuella näringsidkaren som den som handlar på näringsidkaren vägnar eller bidrar till överträdelsen kan få en sanktionsavgift. Överträdelsen måste inte ha skett med uppsåt, utan det räcker med oaktsamhet för att en sanktionsavgift ska kunna bli aktuell.
Sanktionsavgift enligt avtalsvillkorslagen kan utgå i följande fall:
Den maximala sanktionsavgiften är fyra procent av näringsidkarens årliga globala omsättning. Omsättningen beräknas för det aktuella bolaget och inte på koncernnivå. Detta beloppstak gäller både marknadsstörningsavgift enligt marknadsföringslagen och sanktionsavgift enligt avtalsvillkorslagen. Det tidigare beloppstaket för marknadsstörningsavgift (på tio miljoner kronor) tas bort.
När sanktionsavgiften bestäms ska domstolen ta hänsyn till följande omständigheter:
Näringsidkaren kan helt undgå sanktionsavgift om det finns synnerliga skäl, t.ex. då det på grund av efterföljande omständigheter i sällsynta undantagssituationer framstår som stötande att påföra en näringsidkare en sanktionsavgift.
Domstolen ska i varje enskilt fall göra en samlad bedömning av alla relevanta omständigheter när avgiftens storlek bestäms.
Det är Patent- och marknadsdomstolen (PMD) som, på talan av Konsumentombudsmannen (KO), har möjlighet att utfärda sanktionsavgiften.
För det fall KO inte väljer att väcka talan får dock en sammanslutning av näringsidkare väcka talan avseende sanktionsavgift enligt avtalsvillkorslagen. Vad gäller marknadsstörningsavgift får en enskild näringsidkare som berörs av marknadsföringen, eller en sammanslutning av näringsidkare, väcka talan om inte KO gör det. Detta innebär att en näringsidkare kan väcka talan om marknadsstörningsavgift gentemot sin konkurrent.
Som utgångspunkt finns ingen rättighet för näringsidkaren att först rätta överträdelsen. Dock gäller att sanktionsavgift enligt avtalsvillkorslagen endast kan utdömas direkt om det gäller en överträdelse av 3a § (dvs. om konsumenten är hänvisad till att använda ett telefonnummer med förhöjd taxa för att ta kontakt med näringsidkaren med anledning av ett avtal). En sanktionsavgift enligt avtalsvillkorslagen för användandet av annat oskäligt avtalsvillkor kräver att näringsidkaren har förbjudits att använda sådant villkor enligt 3 §, genom ett avgörande som har vunnit laga kraft.
Om överträdelsen omfattas av ett förbud eller ett åläggande som har förenats med vite, och talan om utdömande av vitet har väckts, får sanktionsavgift inte utfärdas för samma överträdelse. Syftet är att förhindra att samma överträdelse blir föremål för dubbla prövningar och sanktioner. Däremot hindrar inte bestämmelsen att en avgift påförs för en överträdelse som omfattas av ett förbud eller åläggande som förenats med vite, förutsatt att talan om utdömande av vitet inte har väckts.
Sanktionsavgifter får endast dömas ut om den näringsidkare som anspråket riktar sig mot har fått del av stämningsansökan inom fem år från det att överträdelsen upphörde.
I syfte att anpassa verksamheten och undvika sanktionsavgifter rekommenderar vi att ni:
Kontakta oss gärna om ni vill veta mer om hur lagändringarna påverkar er, hur ni bäst kan anpassa er verksamhet till de nya reglerna eller minska risken för att drabbas av sanktionsavgifter.